piątek, 18 marca 2016

"Batimuzykowanie" w mojej klasie

Dość dawno temu, miałam przyjemność wziąć udział w warsztatach "Aktywne słuchanie muzyki metodą Batii Strauss", które prowadziła wspaniała i cudowna pani Beata Kubiak. Mimo, że minęło sporo czasu od naszego spotkania, metoda ta zachwyca mnie nadal. Wykorzystuję ją w każdej kolejnej mojej klasie i odkrywam na nowo.

Szukamy wiosny - zajęcia terenowe z kodami QR

Kody QR można wykorzystywać w pracy nauczyciela na wiele różnych sposobów. Dzisiaj propozycja zajęć poza przedszkolem / szkołą.  

środa, 16 marca 2016

Pisanki, kraszanki...


Nadchodzi czas, kiedy to niemalże w każdej polskiej szkole dzieciaki tworzą pisanki. Czy to z papieru, wydmuszek, czy ugotowanych jajek, wszystkie wychodzą przepięknie. W tym roku odgrzebałam starą technikę bibułkową i będziemy ozdabiać pisanki "puchatymi gąsienicami".

poniedziałek, 14 marca 2016

Kostki muzyczne

Kostki to doskonała pomoc edukacyjna. Można je wykorzystać podczas wielu zajęć z różnych aktywności. Generator tworzenia kostek jest dostępny na stronie www.senteacher.com. Po usunięciu tekstu możemy szablon pobrać i stworzyć własne kostki tematyczne.

Te zrobione przeze mnie dostępne są TUTAJ. Kostka pierwsza zawiera wartości nut i pauz; druga opisuje jaki instrument wybrać, trzecia przedstawia proste schematy rytmiczne. Można je wykorzystać do wielu zabaw muzycznych.

zabawa 1 (kostka 1) - w grupach
Uczniowie nazywają przedstawioną nutę i pauzę, zapisują ją na pięciolinii, lepią z plasteliny na pięciolinii, malują.
Jeśli chcemy wykorzystać rywalizację, to za każdą prawidłową odpowiedź przyznajemy żeton. Na kostce widnieją dwa piktogramy. Uśmiechnięta buźka to taki "gratis". Dziecko nie odpowiada i zdobywa punkt. Buźka z grymasem... Według ustaleń dzieci - czekasz jedną kolejkę, oddajesz jeden żeton, oddajesz wszystkie żetony itp.


zabawa 2 (kostka 2) - w grupach 
Uczeń po rzucie kostką tworzy - wymyśla prosty schemat rytmiczny i gra na wskazanym instrumencie lub śpiewa, pozostali w grupie powtarzają rytm.

zabawa 3 (kostka 2 i 3) - w grupach, z całą klasą 
Uczeń wykonuje rzut dwiema kostkami. Jedna z nich wskazuje instrument, druga pokazuje schemat rytmiczny do zagrania.

zabawa 4 (kostka 1 i 3) - w grupach, z całą klasą 
Uczeń wykonuje rzut dwiema kostkami. Nazywa wartość nuty na kostce pierwszej (np. ćwierćnuta), patrzy na wylosowany schemat rytmiczny i mówi "Tu występują dwie ćwierćnuty; tu nie ma ćwierćnut itp.).

Dobra rada - kostki należy wydrukować na sztywnym "dyplomowym" papierze, łączyć za pomocą gorącego kleju lub kleju supermagik.  

Aleksandra Schoen-Kamińska, nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej z Zespołu Szkół nr 3 w Pile, wielki zwolennik wykorzystywania nowoczesnych technologii na co dzień, prowadzi blogi Klikankowo i Patyczaki Tableciaki.

Dni tygodnia - wczoraj, jutro dziś

     Dla dzieciaków nie jest oczywiste, kiedy użyć określeń: wczoraj, jutro, dziś. Ta gra ma im w tym pomóc.  Gra występuje w dwóch wersjach: dużej "dywanowej" (sprawdza się w przypadku dzieci przedszkolnych, licznych grup, wtedy gramy drużynowo) i mniejszej, dla starszych dzieci.  
     


Potrzebujemy:
Planszę z nazwami dni tygodnia, pionki w kilku kolorach, 2 kostki. Na jednej kostce mamy nazwy dni tygodnia (jednego dnia brakuje, ale wyrzucając wczoraj, jutro trafimy na ten dzień). Na drugiej są napisy: wczoraj, jutro, dziś, smutna buzia, wesoła buzia.

     Przebieg gry:
Rzucamy kostkami, jeśli wyjdzie przykładowo: wtorek, jutro, to ustalamy o jakim dniu mowa (jeśli dziś jest wtorek, to jutro będzie środa. Pionek kładziemy na środzie). W przypadku wylosowania smutnej buzi - oddajemy jeden pionek z planszy, wesołej - możemy postawić pionek na dowolnym dniu. Wygrywa drużyna, która jako pierwsza postawi wszystkie swoje pionki na planszy. Pod koniec gry, nie zawsze jest wolny właściwy dzień, wtedy tracimy kolejkę.

    Modyfikacją tej gry jest wersja mniejsza przeznaczona do gry w 2,3,4 osoby. Tu dodane są na kostce słowa przedwczoraj, pojutrze, więc poziom trudności jest większy.



     Moje dzieciaki bardzo szybko nauczyły się poprawnie używać: wczoraj, jutro, dziś, bardzą lubią grać w "dni tygodnia".

Anna Świć - nauczycielka przedszkola, logopeda w Przedszkolu Nr 83 w Lublinie. W swojej pracy stara się wykorzystywać nowoczesne technologie, odpowiedzialnie wprowadzać dzieci w cyfrowy świat. Pamięta o tym, że najefektywniejszą formą nauki małych dzieci jest zabawa.

czwartek, 3 marca 2016

QR puzzle

Uwielbiam takie zadania, w których uczeń sam może sprawdzić poprawność wykonania. QR kody świetnie się o tego nadają. Oto zadanie, które znalazłam na jednej ze stron na Pinterest i od razu wpadło mi w oko.
Zadanie polega na

KABOOM!

Liczysz, liczysz, liczysz aż tu nagle KABOOM! i oddajesz wszystkie patyczki :( Ale zabawa na tym się nie kończy. Bynajmniej!No ale do rzeczy. Do zabawy potrzebujemy około 50 patyczków. Na końcach piszemy działania matematyczne a na co piątym patyczku KABOOM!


wtorek, 1 marca 2016

Tańczymy "Walenki"

Ludowy taniec rosyjski "Walenki" jest niezwykle łatwy w opracowaniu układu. Właściwie opiera się na liczeniu w zakresie ośmiu i czterech oraz zmianie kierunku kroków z lewej na prawą i odwrotnie. Poznałam go na warsztatach z zakresu percepcji ruchowej, które prowadziła znakomita pani Kama Palińska.

Uczniów dzielimy na dwa koła. Niżsi tworzą wewnętrzne, wyżsi zewnętrzne. Musi być równa liczba dzieci.

OPIS UKŁADU TANECZNEGO
"Walenki" forma muzyczna AB

część A
zewnętrzne koło 8 kroków w prawo/wewnętrzne 8 kroków w lewo;
zmiana kierunku - zewnętrzne koło 8 kroków w lewo/wewnętrzne 8 kroków w prawo;

część B:
4 kroki do przodu;
4 kroki do tyłu;
znów 4 kroki do przodu i dzieci z zewnętrznego koła podnoszą ręce do góry, przekładają je nad głowami kolegów z koła wewnętrznego (w ten sposób powstanie jedno duże koło);
wszyscy w jednym kole 4 kroki do tyłu;
razem 8 kroków w lewo;
razem 8 kroków w prawo;
razem 4 kroki do przodu;
razem 4 kroki do tyłu;
razem 4 kroki do przodu i "otwieramy" koło (znowu są dwa koła zewnętrzne i wewnętrzne).

Ten układ powtarzamy trzy razy AB, AB, AB.
Najtrudniejszym elementem (oczywiście na początku) jest przełożenie rąk uczniów z koła zewnętrznego nad głowami dzieci z koła wewnętrznego, by powstał jeden krąg. Musimy mieć jakiś sposób, by uczniowie zapamiętali (np. zaznaczenie kolorowymi szarfami).



W internecie znalazłam kilka darmowych podkładów muzycznych do tego tańca. Są szybsze i wolniejsze. Na początek radziłabym te drugie. Utwory są dostępne za darmo na stronie  wyszukiwarkamp3.eu. Po kliknięciu w link pojawi się u góry film, a pod nim niebieski i czerwony przycisk "pobierz mp3". Klikając w dowolny, utwór zapisze się na dysku komputera.

Myślę, że opracowanie tego tańca na klasową uroczystość z rodzicami i dziadkami będzie wspaniałą okazją pokazania umiejętności dzieci. No i można do tańca zaprosić gości!

Aleksandra Schoen-Kamińska, nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej w Zespole Szkół nr 3 w Pile, wielki zwolennik wykorzystania nowoczesnych technologii na co dzień, pracuje z klasą na tabletach, prowadzi blogi KLIKANKOWO oraz PATYCZAKI TABLECIAKI