wtorek, 27 marca 2018

Długo zastanawiałam się,  jak wytłumaczyć moim trzecioklasistom, na czym polega odejmowanie sposobem pisemnym. W końcu postanowiłam wykorzystać jednorazowe kubeczki w różnych kolorach, których mam w klasie spory zbiór.

Umówiliśmy się z uczniami, że żółte kubeczki będą oznaczać tysiące, czerwone-setki, granatowe-dziesiątki, a zielone-jedności, Najpierw z kubeczków układaliśmy różne liczby. Kiedy ta umiejętność została opanowana, przyszła kolej na odejmowanie sposobem pisemnym, z przekroczeniem progu dziesiątkowego, ponieważ tego typu działania sprawiają dzieciom najwięcej problemów.  Na tabliczkach suchościeralnych zapisywałyśmy działanie sposobem pisemnym.  Z kubeczków układaliśmy odjemną. Kiedy musieliśmy pożyczyć jeden granatowy kubek z grupy dziesiątek (bo brakowało nam jedności), zamienialiśmy go na 10 zielonych. Kubeczki pobieraliśmy z banku kubeczków. Wcześniej powiedziałam dzieciom, że  w poszczególnych grupach (setek, dziesiątek, jedności) nie można mieszać kubeczków w różnych kolorach.  Podobnie robiliśmy z setkami i tysiącami.
autor: Monika Walkowiak


Reakcje:

0 komentarze:

Prześlij komentarz