niedziela, 24 czerwca 2018

Szyfrowanka ortograficzna

Oto moja propozycja zabawy ortograficznej z kodowaniem. Jest nią szyfrowanka ortograficzna. Zabawa przebiega w dwóch etapach. W pierwszym etapie wszystkie zespoły odkodowują zaszyfrowane wyrazy, w II etapie szyfrują dla  innego zespołu i odkodowują zagadkę od innego zespołu. 
Klasę dzielimy na zespoły dwuosobowe. 
I etap:
Każdy zespół otrzymuje zestaw kart: szyfr i klucz do szyfru oraz kartę na rozwiązanie Poniżej  przykład kart z zaszyfrowanym wyrazem "pszczółka".


Uczniowie w zespole współpracują. Jeden kolejno odczytuje kolory kropek z muszli ślimaka zaczynając od środka. Drugi zaznacza kolorem w tabeli  zgodnie z kierunkiem strzałek i kolorami podanymi przez partnera. Litery na polach czerwonych tworzą rozwiązanie.  Uczniowie zapisują wyraz na karcie rozwiązania i umieszczają na tablicy.
Wyrazy umieszczone na tablicy wspólnie  porządkują w kolejności alfabetycznej i przepisują do zeszytów.

II etap. 
Zespoły otrzymują czyste zestawy kart i ilustrację (wyraz), który należy zakodować. Pracujemy na tym samym zestawie wyrazów, co w poprzednim etapie, jednakże zespoły otrzymują do zakodowania inny wyraz niż wcześniej .Tabelę kodu wypełniają  odpowiednimi literami i szyfrują na muszli ślimaka. Zagadka trafia do drugiego zespołu, który próbuje ją odszyfrować. Sami otrzymują szyfrowankę od innego zespołu. Rozwiązanie zapisują  na karcie  i przyczepiają do tablicy. Wszystkie rozwiązania szyfrowanek umieszczone są na tablicy. Uczniowie wyrazy odczytują i segregują zgodnie z zasadami ortograficznymi.



Dorota Dankowska , nauczycielka edukacji wczesnoszkolnej w Szkole Podstawowej z Oddziałami Integracyjnymi nr 5 im. Gryfitów w Słupsku 
http://dorotadankowska.pl/, 
http://d-klasa.blogspot.com/

Reakcje:

0 komentarze:

Prześlij komentarz