niedziela, 2 października 2022

Nauka alfabetu

      

Nauka alfabetu wcale nie musi być nudna. Po nauce właściwego odczytywania liter w alfabecie przychodzi czas na pamięciowe opanowanie ich kolejności. Zawsze najlepsza jest zabawa, bo dzieci uczą się przy okazji gry, nie zauważają, że już prawie potrafią wymienić wszystkie litery w kolejności.


 
  Doskonałym pomysłem będzie zgromadzenie w klasie zakrętek po sokach, czy mleku. Każde dziecko niech przyniesie po pięć takich zakrętek, które posłużą nam do wykonania wspaniałej pomocy dydaktycznej wspierającej naukę alfabetu. Następnie pisakiem wodoodpornym należy napisać na zakrętkach dowolne litery. Robią to uczniowie. Dobrze jest przygotować w domu zakrętki z napisanymi literami, które z pewnością nie zostaną przez dzieci wybrane np. ę, ą, ń, ć, ó itp. i dosypać je potem do wszystkich zakrętek.

Pierwszym etapem zabawy będzie podział klasy na cztery zespoły i wysypanie przed każdym zespołem po kilkanaście zakrętek, losowo. Nie sprawdzamy jakie litery zapisano na zakrętkach i czy się czasem nie powtarzają. Dzieci mają za zadanie ułożyć zakrętki z literami alfabetu we właściwej kolejności. Nie jest to zabawa na czas, ale z doświadczenia wiem, że ułożenie zakrętek zabiera zespołom niemal tyle samo czasu. Potem zespoły wędrują od rzędu zakrętek, do kolejnego rzędu zakrętek i sprawdzają poprawność ułożenia liter. Wystarczy zakończyć zabawę gratulacjami, jakie złożą sobie nawzajem zespoły i zebraniem zakrętek do jednego worka.

Drugim pomysłem na zabawę z alfabetem i zakrętkami jest losowe rozdanie zakrętek zespołom uczniów- w moim przypadku dla grup czteroosobowych, bo w takim układzie siedzą w klasie. Dzieci układają zakrętki z literami we właściwej kolejności, następnie piszą litery z zakrętek w zeszycie jedna pod drugą i do każdej litery dopisują po dwa, trzy wyrazy rozpoczynające się daną literą. Warto zaproponować pracę ze słownikami, aby dzieci miały możliwość sprawdzić pisownię lub znaleźć wyraz na literę w przypadku, gdy nie mają pomysłu. Niemal każda grupa chętnie szukała ciekawych wyrazów i je zapisywała.

To bardzo proste i bezkosztowe rozwiązanie ma na pewno jeszcze wiele zastosowań. Jeśli masz pomysł na nową zabawę, proszę zostaw wiadomość w komentarzu.


Jolanta Okuniewska - nauczycielka edukacji wczesnoszkolnej i języka angielskiego w klasach I-III w Szkole Podstawowej nr 13 w Olsztynie.  Autorka bloga tableciaki.blogspot.com.  Honorowy Profesor Oświaty, finalistka konkursu The Global Teacher Prize 2016, ambasadorka akcji Czytam sobie Harper Collins. 


0 komentarze:

Prześlij komentarz