sobota, 13 maja 2017

Baw się kolorowym kodem...na różnych edukacjach

Baw się kolorowym kodem to propozycja aktywności łączącej rozwijanie logicznego myślenia, spostrzegawczości i umiejętności tworzenia kodu, czyli rodzaju instrukcji, która w tym konkretnym przypadku wskaże drogę od jednego punktu do drugiego. Zabawa składa się z dwóch etapów: w pierwszym szukamy dwóch identycznych układów kolorowych kwadratów, w drugim tworzymy kod, który wskaże drogę od jednego do drugiego.
Tu pobierzesz plansze do wydruku
Patrz uważnie, porównuj...
Etap 1: Na kratownicy rozmieszczone są figury składające się z kolorowych kwadratów. Na pierwszy rzut oka wszystkie są do siebie podobne, ale tylko dwie są identyczne. Które? To właśnie zadanie dla dziecka. Figury nie tylko kolory muszą mieć takie same, ale również ich rozkład musi być tożsamy. Jeśli uda się odnaleźć poszukiwane figury możemy przejść do kolejnego etapu.
Utwórz skrypt...to nie jest trudne
Etap 2: pod kratownicą znajdują się dwie kropki: zielona i czerwona. Pierwsza symbolizuje start, druga stop. To co pomiędzy nimi to nasza instrukcja. Całość tworzy kod. To tu będziemy za pomocą umownych symboli, najłatwiej będzie używać strzałek kierunkowych, rozpisywać kolejne kroki na naszej drodze. Zwróćcie uwagę, że figura od której startujemy i która będzie metą składa się z kilku kwadratów. Od którego dokładnie będziemy zaczynać rozpisywać kod i na którym skończymy? To pozostaje kwestią umowną. Możemy wybrać dowolny z kwadratów i wskazać, że będzie początkiem drogi, albo się umówić, że zaczynamy np: od górnego prawego kwadracika. Zróbmy jeden przykład:

Stoimy na polu C1, chcemy dojść do pola G5. Kod będzie wyglądał tak: strzałka w dół, 3 strzałki w prawo, 3 strzałki w dół, 1 strzałka w prawo.
Modyfikuj na różne edukacje...ćwicz różne umiejętności
Zaproponowaną zabawę można modyfikować w taki sposób, żeby wzbogacić ją o dodatkowe walory edukacyjne. Wystarczy, że na pustych polach napiszemy działania matematyczne. Uczeń będzie rozwiązywał te, przez które poprowadzi go kod. Zamiast działań mogą znaleźć się w kratkach wyrazy z okienkami w miejscach z trudnościami ortograficznymi lub dowolne pytania, czy zadania. Właściwie można tam wrzucić wszystko i w łatwy sposób połączyć kodowanie z realizacją innych
treści dydaktycznych🙂


Anna Świć - nauczycielka przedszkola, logopeda w Przedszkolu Nr 83 w Lublinie, trenerka w programie Mistrzowie Kodowania. W swojej pracy stara się wykorzystywać nowoczesne technologie, odpowiedzialnie wprowadzać dzieci w cyfrowy świat. Pamięta o tym, że najefektywniejszą formą nauki małych dzieci jest zabawa.


0 komentarze:

Prześlij komentarz