niedziela, 23 listopada 2014

Co jest dalej - czyli ...

... o dostrzeganiu i wykorzystywaniu prawidłowości.
Umiejętność dostrzegania i wykorzystywania prawidłowości jest bardzo ważną umiejętnością w myśleniu matematycznym. Pakiet "Gramy w piktogramy" daje możliwość kształtowania tej umiejętności na każdym poziomie rozwoju umysłowego dziecka.
Wykorzystaliśmy piktogramy owocowe. Uczniowie mieli za zadanie ułożyć proste sekwencje składające się z dwóch piktogramów (jabłko i gruszka). Wskazanie prawidłowości  było dla pierwszoklasistów proste.
Następnie zadawałam pytanie; jaki owoc znajduje się na 5 miejscu, na 10 miejscu, na 22, 95...,101, 123....miejscu itd. Niektórzy uczniowie samodzielnie i dość szybko znaleźli regułę i poprawnie wskazywali owoce na bardzo odległych pozycjach. Doszliśmy do pojęcia parzystości i nieparzystości liczb. Pojawiło się 0 jako liczba parzysta. Czy liczby zakończone zerem są parzyste czy nieparzyste?
Układaliśmy  też sekwencje składające się z trzech różnych piktogramów. I szukaliśmy reguł i prawidłowości. Uczniowie posługiwali się różnymi strategiami, dzielili się swoimi odkryciami, próbowali zapisywać swoje wnioski. Dużo sytuacji stymulujących myślenie dzieci.


Beata Skrzypiec - nauczycielka edukacji wczesnoszkolnej.  Pracuje w Zespole Szkolno-Przedszkolnym w Piasku (woj. śląskie). W swojej pracy wykorzystuje technologie informacyjno-komunikacyjne. Swoim doświadczeniem i pomysłami dzieli się na blogu klasowym oraz blogu nauczycielskim.  

Reakcje:

0 komentarze:

Prześlij komentarz