niedziela, 11 grudnia 2016

KRZESŁA ORTOGRAFICZNE


Krzesła ortograficzne, to kolejna propozycja do zabawy w ortografię... w biegu.

Dzieci dzielimy na grupy - ilość zespołów dowolna. Ustawiamy się jak do wyścigu rzędów.
Na linii startu kładziemy karty - na kartach kolorowe wyrazy z luką w miejscu trudności ortograficznej. Metą są orograficzne krzesła. Na oparciach przypięte mają:
- czerwone Ó i czerwone U
- niebieskie RZ i niebieskie Ż 
- zielone CH i zielone H 
(oczywiście kolory można wybrać inne)

Kolory wyrazów na kartach odpowiadają kolorowym literom na krzesłach.
Więc dziecko losuje kartę z czerwonym napisem L_D, i wie, że musi uzupełnić wyraz literą Ó lub U.


I zaczynamy  zabawę. Pierwsza osoba z rzędu losuje swoją kartę i biegnie do odpowiedniego krzesła. I tak do wyczerpania wyrazów.
Następnie dokonujemy sprawdzenia.
Pomysły na sprawdzenie:
1. Każda grupa sprawdza jedno krzesło - dzieci dostają słowniki.
2. Każda grupa sprawdza jedno krzesło - dzieci dostają wszystkie wyrazy, które powinny się u nich znaleźć.
3. Sprawdzamy wszyscy razem w kręgu na dywanie - każde krzesło po kolei, dzieci podają zasady ortograficzne. Czyli z krzesła z Ó - bierzemy np. B_L, chętne dziecko mówi, ó wymienne na o w wyrazie boli.

Na koniec z wyrazów może powstać opowiadanie.
Wyrazy krążą w woreczku, dziecko losuje wyraz i zaczyna opowiadać historie, kolejne dziecko, kolejny wyraz i ciąg dalszy historii. Jak w kościach opowieści.

Udanej zabawy :)



Monika Antosik - nauczycielka edukacji wczesnoszkolnej w Szkole Podstawowej nr 81 w Łodzi oraz logopeda w Logofiglach, która lubi łamać szkolne schematy. Zwolenniczka neurodydaktyki, pedagogiki Marii Montessori oraz nauki przez zabawę.

Reakcje:

1 komentarze:

Cudowne! Pobiegamy niebawem! :)

Prześlij komentarz