sobota, 4 października 2014

Sześciany liczmany ...

... to moja ulubiona pomoc na lekcjach matematyki w edukacji wczesnoszkolnej. Dzieci je uwielbiają i najczęściej wykorzystują je do budowania. Chętnie sięgają po nie w czasie zabaw dowolnych.
Wybrałam liczbę 12 na zajęcia z sześcianami w klasie pierwszej. 12 to liczba blisko dziesiątki, a jednak wymaga przekroczenia progu dziesiątkowego.
Pierwsze zadanie. Ułóż z klocków figurę według własnego pomysłu. Pojawiają się różne pomysły, różne strategie. Manipulowanie, zabawa kolorami, budowanie przestrzenne.

Zadanie drugie. Zbuduj dwie wieże z tej samej liczby klocków. Uczniowie wybierają różne strategie. Dzielą 12 klocków na dwie równoliczne wieże.
Zadanie trzecie. Układamy według kodów. Na tablicy kodujemy za pomocą magnesów, a dzieci układają klocki na specjalnie przygotowanych siatkach.

Zadanie czwarte. Rozkładamy liczbę 12 na dwa składniki czyli dwie wieże. Zapisujemy swoje wyniki. Uczniowie mają za zadanie zbadać, na ile sposobów można zbudować dwie wieże z 12 klocków. Do zapisywania swoich wyników mają  tabliczki. Oto zapisy pierwszoklasistów:


W czasie jednej lekcji z sześcianami można poprzez różne aktywności, rozwijać umiejętności matematyczne dziecka, w tym wyobraźnię przestrzenną. Praca jest w pełni zindywidualizowana, każdy uczeń jest aktywny, każdy ma możliwość osiągnięcia sukcesu. Uczniowie manipulują, przekładają, liczą i dobrze się bawią.

Beata Skrzypiec - nauczycielka edukacji wczesnoszkolnej.  Pracuje w Zespole Szkolno-Przedszkolnym w Piasku (woj. śląskie). W swojej pracy wykorzystuje technologie informacyjno-komunikacyjne. Swoim doświadczeniem i pomysłami dzieli się na blogu klasowym oraz blogu nauczycielskim.  

Reakcje:

0 komentarze:

Prześlij komentarz