środa, 25 marca 2015

Stare kostki w nowym wydaniu


Kiedy byłam mała uwielbiałam bawić się sześciennymi puzzlami, które po ułożeniu można było przekładać rzędami i wtedy pojawiał się nowy obrazek. W mojej pracy bardzo lubię wykorzystywać wszelkiego rodzaju kostki, ale najpopularniejsze jakie można kupić w sklepach, to te z liczbami. Kiedy znalazłam w przedszkolu kilka luźnych klocków - puzzli to od razu wiedziałam co z nimi zrobić.

Pierwszą partię okleiłam obrazkami wyciętymi ze starych ćwiczeń. Wykorzystałam je podczas ćwiczeń z zakresu analizy i syntezy słuchowej. Uczeń rzucał kostką, nazywał wylosowany obrazek, dzielił na sylaby, wyodrębniał głoski itd.

Kolejne okleiłam kolorowym papierem z nadrukowanymi wyrazami w języku angielskim. Wydrukowałam również karty obrazkowe pasujące do wyrazów. Uczniowie rzucali kostką i dobierali odpowiednią ilustrację. Mając dwa takie zestawy można przeprowadzić grę.
Dzielimy uczniów na dwie drużyny. Uczeń każdej drużyny rzuca kolejno kostką i dobiera kartę. Jeśli uczeń wyrzuci wyraz, którego kartę drużyna posiada, traci kolejkę. Wygrywa ta drużyna, która jako pierwsza skompletuje karty obrazkowe.


Innym wariantem wykorzystania kostek jest oklejenie ich literami, z których możemy układać wyrazy, podawać słowa zaczynające się daną głoską, dobierać obrazki, których nazwy zawierają daną głoskę itd.

Przyszedł jednak czas kiedy zasoby kostek skurczyły się znacznie a szkoda mi było niszczyć te, które wcześniej zrobiłam. Pomyślałam, że gdyby zrobić na kostkach kieszonki, można by było umieszczać w nich wyrazy, obrazki, czy w ostatnim czasie tam modne QR kody, które po jakimś czasie można wymienić.
Kieszonki można wykonać z foliowych woreczków, potocznie zwanych "strunówkami" bądź z innej, sztywniejszej folii, którą trzeba przyciąć na wymiar i przykleić dobrym klejem.


Życzę wielu ciekawych zabaw z wykorzystaniem kostek :)

Joanna Apanasewicz - nauczycielka edukacji wczesnoszkolnej i języka angielskiego w klasach młodszych i przedszkolu. Pracuje w "Małej Szkole" w Koninie Żagańskim (woj. lubuskie). W swojej pracy wykorzystuje technologie informacyjno-komunikacyjne, które są jednocześnie jej pasją. Uwielbia prace ręczne i wykonuje pomoce dydaktyczne przy wykorzystaniu prostych przedmiotów z otoczenia.

0 komentarze:

Prześlij komentarz