niedziela, 28 września 2014

Kółko i krzyżyk

Uwielbiam gry, które można modyfikować na różne sposoby i można je wykorzystać podczas niemalże każdej aktywności edukacyjnej. Taką grą jest niewątpliwie Kółko i krzyżyk.
Najprostsza wersja gry polega na zajęciu przez gracza trzech pól w pozycji pionowej, poziomej lub ukośnej. Po pewnym czasie, kiedy dzieciaki odkryją strategię pomagającą wygrać, zabawa może się znudzić. Poza tym, gramy wtedy tylko dla zabawy. Jak zatem wykorzystać grę edukacyjnie?
Po pierwsze należy przygotować kilka plansz, tak aby jednocześnie mogła grać większa liczba uczniów. Aby przygotować planszę potrzebujemy:
- 9 kartek w różnych kolorach formatu A5 (mogą być większe);
- folię do laminowania (po zalaminowaniu plansza będzie trwalsza);
- taśmę klejącą;
- 10 zakrętek do słoików;
- kolorową folię;
Zalaminowane kartki sklejamy taśmą pozostawiając margines ułatwiający złożenie planszy. Wieczka oklejamy kolorową folią i na pięciu naklejamy symbol kółka, na pozostałych krzyżyk. Dodatkowo, przed zalaminowaniem, można nadrukować na kartkach liczby, litery, trudności ortograficzne, działania matematyczne i w ten sposób wyznaczymy rodzaj aktywności dziecka. Można również na polach przyczepiać karteczki z zadaniami, bądź rozkładać obrazki i wyznaczyć konkretną czynność, którą musi wykonać uczeń chcący położyć żeton na wybranym polu.


Propozycje zabaw

Plansza z liczbami:
- każdą wybraną liczbę dopełnij do 10, 20 itd.;
- do wybranej liczby dodaj 10;
- pomnóż wybraną liczbę przez 5, przez liczbę parzystą;
- podaj wielokrotności wybranej liczby;
- określ czy dana liczba jest parzysta, czy też nie;

Plansza z literami lub trudnościami ortograficznymi;
- podaj słowo zaczynające się od danej litery lub takie, w którym dana litera występuje na końcu;
- odszukaj trzy przedmioty w klasie zaczynające się daną literą;
- jakie litery w alfabecie znajdują się przed i po danej literze;
- w jakim wyrazie znajduje się dana trudność ortograficzna;
- podaj trzy wyrazy z daną trudnością i zapisz je na kartce;

Plansza z obrazkami lub wyrazami:
- nazwij obrazek i podziel na sylaby;
- ile sylab, głosek jest w danym wyrazie;
- jaka głoska jest na początku lub końcu wyrazu;
- czy w wyrazie słychać głoskę...:
- ułóż zdanie pasujące do obrazka;
- podaj wyraz podobny pod względem znaczenia, synonim;
- określ, jaka to część mowy;
- wyjaśnij zasadę pisowni;
- po zakończonej grze, z zebranych obrazków ułóż krótką historyjkę;

Na języku angielskim możemy wykorzystać grę do utrwalenia lub sprawdzenia słownictwa. Uczniowie będą mieli za zadanie nazwać dany obrazek, przeczytać wyraz bądź ułożyć zdanie.
Jeśli uczeń wykona zadanie poprawnie w nagrodę ustawia na polu swój żeton. Wygrywa oczywiście ten, który ułoży trzy żetony w linii prostej.
Życzę udanej zabawy!

Reakcje:

3 komentarze:

Wspaniały pomysł. Można zrobić stacje w klasie z różnymi rodzajami tej gry. I zalaminować mniejsze kartki, a żetony zrobic z zakrętek od butelek. Asiu, dziękuję za ten super pomysł.

Dziękuję Asiu. Kopalnia nowych gier w jednym poście. Wykorzystam nie raz.

Kolejny wspaniały pomysł na atrakcyjną lekcję. I do tego fantastyczne rękodzieło Joanny Apanasewicz. Dziękuję, Asiu.

Prześlij komentarz