wtorek, 23 września 2014

Ortograficzne poszukiwania

Przeglądając blog Superbelfrzy RP natknęłam się na tekst Weroniki Górskiej - Wolniewicz na temat nietypowego rozpoczęcia lekcji szukaniem skrzatów. Pomysł podkradłam i przerobiłam na ortograficzne poszukiwania. 

Temat: ó wymienne - ó niewymienne

Pomoce: obrazki w ilości dzieci w grupie lub w klasie, kolorowe flamastry, plastelina, klej

Obrazki: W moim przypadku był to wyraz z okienkiem na brakującą literę a także konturem ilustrującym wyraz. Ja zrobiłam je sama, ale pewnie można znaleźć w sieci kolorowanki i wydrukować. Podzieliłam obrazki na 3 równe grupy tyle samo u , ó wymiennego i ó niewymiennego.

Przygotowanie: W sali przed przyjściem dzieci "ukryłam" obrazki. Część z nich była widoczna od razu, część częściowo ukryta np. między dwoma planszami, część niewidoczna na pierwszy rzut oka np. na krześle pod ławką. Wszystkie dość łatwe do znalezienia, gdyż nie chcemy, aby ten emocjonujący początek trwał zbyt długo. A emocje są na tyle silne, że mogą sprawić, iż zdjęcie plecaka z pleców większości nie przyjdzie do głowy!

Przebieg: Po znalezieniu obrazków (i zdjęciu plecaków) uczniowie zastanawiają się czego brakuje. Odpowiedź jest dość oczywista, więc szybko otrzymują polecenie dobrania się w grupy wyrazami, w których brakuje tej samej litery. (Można tutaj poprosić o dobranie się w pary obrazkami, które mają coś wspólnego, coś różnego, dwie cechy wspólne itp - przy okazji chwila klasyfikacji matematycznej) .
Klasa podzieliła się na dwie nierówne grupy. Sprawdzaliśmy, czy wyrazy siedzą we właściwym miejscu.  W tym samym czasie na tablicy pojawiały się wyczytywane wyrazy - w większym formacie (można też po prostu zapisywać). Dzieciaki same zauważają, ze grupy są nierówne.
Kolejne zadanie: Czy da się jakoś podzielić tę większą grupę?
Ó wymienne i niewymienne. Jeśli sami na to nie wpadną to oczywiście nakierowujemy i sprawdzamy, które wyrazy się nadadzą.
Podzielone grupy otrzymują po pudełku plasteliny - dzielimy, gdyż nie potrzeba nam dużo i razem siadają, aby wykleić obrazki. Przyklejają gotowe obrazki, z wpisaną brakującą literą na odpowiednią planszę.

Sabina Piłat. Nauczycielka klas I - III w warszawskiej szkole podstawowej. Autorka bloga wmojejklasie.blogspot.com. Pracowała także w przedszkolach prowadząc zajęcia przygotowania do nauki czytania i pisania, na rok została lektorem angielskiego w Madrycie, a także dziennikarką w warszawskim wydaniu Gazety Stołecznej. Prywatnie oswaja nowe technologie, maluje kolczyki i jeździ po świecie.


Reakcje:

0 komentarze:

Prześlij komentarz