sobota, 20 września 2014

Kolorowa sygnalizacja

Pomysł polega użyciu platikowych kubeczków w trzech kolorach jako informacji przekazywanej przez ucznia nauczycielowi. Wykorzystać ją można podczas pracy samodzielnej.

Zaczynamy pracę - kubeczki dnem do góry, niebieski na wierzchu.
Gdy uczeń napotyka trudności przekłada na wierzch kubek żółty. Nauczyciel ma sygnał, a uczeń nadal próbuje sam uporać się z problemem.


Kolor czerwony na górze to wzywanie pomocy. Udziela jej nauczyciel podchodząc do ucznia.
Zakończenie pracy sygnalizują kubeczki odwrócone dnem na dół. Uczniowie tacy mogą rozejrzeć się po sali za czerwonymi kubeczkami i podejść do ucznia potrzebującego pomocy i mu jej udzielić. 

Pomoc koleżeńska jest nie do przecenienia. Korzyści z niej płyną dla obu stron. Nikt tak dobrze nie wytłumaczy nam problemu, jak ktoś kto sam się z nim zmierzył i go pokonał.
Uczeń-nauczyciel werbalizuje dojście do rozwiązania i utrwala umiejętności.

Kubeczki można wykorzystać jeszcze na wiele sposobów. Można ich używać zamiast karteczek, które proponuje program OK.
Mogą też użyte do konstruowania zadań matematycznych i modelowania działań. W nauce mnożenia i dzielenia dzielenia to nieoceniona. Lekcja matematyki na wykładzinie, to mnóstwo obliczeń, działań, tworzenia i rozwiązywania zadań. A wszystko to poprzez zabawę.
Można też wykorzystać kubeczki do wspólnego wystukiwania rytmu, wszak już mam trzy kolory, zatem trzy instrumenty perkusyjne. Każdy kolor to inny sposób wydobywania dźwięku.
Jakie jeszcze zastosowania proponujecie ?






2 komentarze:

Jeszcze ewentualnie można zastąpić kubeczki - jednak wydatek - stożkami zrobionymi z półkola.

A kubeczki wykorzystać do ćwiczenia matematyki: 10 fasolek razem. Kilka na zewnątrz, kilka pod kubeczkiem. Ile fasolek ukrywa się pod kubeczkiem?

Prześlij komentarz