poniedziałek, 22 września 2014

Matematyczna wieża obliczeniowa

Rachunek pamięciowy? Nic trudnego z matematyczną wieżą obliczeń. Do przygotowania gry potrzebna jest dość wysoka puszka (można w tym celu spałaszować porządną puchę chipsów ;-)), kubeczki plastikowe, marker do płyt CD i kolorowy papier do oklejenia puszek.
Na każdym kubeczku piszemy działanie matematyczne. Jeśli nie chcemy, aby uległy one zatarciu, należy napisać je markerem do płyt CD. No chyba, że będziemy chcieli wykorzystać kubeczki do innego rodzaju działań matematycznych bądź większego zakresu liczbowego.

Kubeczki wkładamy jeden w drugi i wszystkie chowamy do puszki dnem do góry. Grupa uczniów otrzymuje zestaw i przystępuje do zabawy. Każdy uczestnik wyciąga kubek, odczytuje działanie i podaje wynik a następnie układa kolejny element wieży. Jeśli wyznaczymy dwie lub trzy grupy uczniów można ustalić limit czasowy i porównać wysokość budowli. Jeśli uczestnik źle obliczy działanie, kubeczek wędruje do puszki na sam spód. Ta zabawa może mieć wiele wariantów. Np. rozkładamy kubki na podłodze, członkowie grupy chodzą pomiędzy nimi i jedna grupa wybiera te kubki, na których zapisane działanie daje wynik parzysty a kolejna nieparzysty i obie drużyny układają jak najwyższe wieże. Kto zbierze więcej kubków z wynikiem większym od 6, a mniejszym od 15 itd. Miłej zabawy!


Joanna Apanasewicz - nauczycielka edukacji wczesnoszkolnej i języka angielskiego w klasach młodszych i przedszkolu. Pracuje w "Małej Szkole" w Koninie Żagańskim (woj. lubuskie). W swojej pracy wykorzystuje technologie informacyjno-komunikacyjne, które są jednocześnie jej pasją. Uwielbia prace ręczne i wykonuje proste pomoce dydaktyczne przy wykorzystaniu prostych przedmiotów z otoczenia.

2 komentarze:

Bardzo podoba mi się ten pomysł. Z pewnością przypadnie do gustu moim pierwszoklasistom!

Ten komentarz został usunięty przez autora.

Prześlij komentarz