wtorek, 23 września 2014

Zadania tekstowe inaczej

Wszystkie nauczycielki prowadzące ten blog wzięły udział w szkoleniu pt. "Projekt piktografia - jak skutecznie uczyć matematyki". Osobami prowadzącymi byli: prof. Małgorzata Żytko, dr Mirosław Dąbrowski oraz Anna Pregler. Dzięki uczestnictwu w tych wspaniałych warsztatach wiemy, jak ciekawie i mądrze zorganizować zajęcia, bo matematyka to nie tylko słupki i wypełnianie zadań w ćwiczeniach oraz kserowanych kartach pracy. To przede wszystkim zabawy i działania uczniów. 

Często bywa tak, że uczniowie schematycznie rozwiązują zadania tekstowe. Nie czytając treści patrzą tylko na liczby. Od większej odejmują mniejszą, podobne dodają, jednocyfrową i dziesiątkę zazwyczaj mnożą. Stąd pomysł na nieco inny sposób ich rozwiązywania. 

potrzebne pomoce: przygotowane zadanie tekstowe (ilość zależna od ilości grup), klej, nożyczki, kartka, długopis

Przygotowałam uczniom zadanie tekstowe - treść  pomieszana, z nadmiarem danych.


Zadaniem każdej grupy było pocięcie pasków, logiczne ułożenie treści, eliminacja dwóch pytań i wybór jednego poprawnego. 



Potem na dodatkowych suchościeralnych tabliczkach (mogą być zwykłe kartki) dzieci wspólnie rozwiązywały zadanie. Pojawiły się piktogramy zastępujące ilość baśni i lektur. Były też zapisy działań matematycznych. 



Każda grupa pracowała we własnym tempie. Każda grupa wybrała własny sposób rozwiązania zadania. Na tym polegała indywidualizacja procesu kształcenia.  

Aleksandra Schoen-Kamińska, nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej w Zespole Szkół nr 3 w Pile, autorka stron KLIKANKOWO oraz PATYCZAKI TABLECIAKI, w swej pracy wykorzystuje nowoczesne techniki informacyjno-komunikacyjne, pracuje z klasą na tabletach.

Reakcje:

0 komentarze:

Prześlij komentarz